استفاده از موتورهای دیزل

folder_opennews
commentبدون دیدگاه

استفاده از موتورهای دیزل

موتورهای دیزل به عنوان یکی از بهترین موتورهای خودرو شناخته شده اند. کامیون ها، قطارها و همچنین کشتی ها و زیردریایی های بسیاری هستند که از این موتور استفاده می کنند. این موتورها شباهت بسیاری به موتورهای بنزینی دارند اما گفته می شود که نیروی بیشتری را تولید خواهند کرد که به همین خاطر است که مصرف کمتری دارند و کار خود را به روشی متفاوت انجام می دهند. ما میخواهیم استفاده از موتورهای دیزل

و انواع آن را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه موتورهای دیزل

برای اولین بار استفاده از موتورهای دیزل در سال 1984 انجام گرفت. رودولف دیزل فردی بود که براساس انفجار با موتور دیزلی کشته شد. با این حال، این موتور ثابت کرد که بدون یک اینکه نیاز به جرقه باشد

بتوانید سوخت را شعله ور کنید.

استفاده از موتورهای دیزل

تاریخچه موتورهای دیزل

شاید اولین باری که موتور دیزل موفق عمل کرد را بتوان در سال 1897 دانست. در این سال موتورهای

دیزل مفهوم جدیدتری یافتند و نسخه ای از آنها به بازار ارائه شد که بهبود یافته بود. مدلی که برای نخستین بار توسط رودلف دیزل اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت یک سیلندر بود و 10 پا آهن داشت که با

فلایویل در تاریخ 10 اوت در سال 1893 شروع به کار کرد. موتور دیزلی که او ساخت، در بخش های

مختلف مورد استفاده قرار گرفت که از جمله آنها می توان به خطوط لوله ها، برق و همچنین آب اشاره کرد.

در صنایع مختلف مانند اتومبیل و کامیون ها نیز مورد استفاده بود و هنوز هم جز بهترین اختراعات به شمار می آید.

سیکل های موتورهای دیزل چهارزمانه

سیکل های موتورهای دیزل چهارزمانه از جمله مهمترین بخش هایی است که نیازمند تخصص است. سیکل های این موتور شامل سه فاز است.

فاز اول که مرحله تاخیر در احتراق است مهمترین بخش است. در فازی که ذکر شد، سوختی که روغنی است،

با فشار زیاد در داخل محفظه ای که پر از هوای داغ است و همان سیلندر نام دارد پاشیده خواهد شد. فشارهای حاصله هم به سوخت مایع فشاری وارد خواهند کرد که باعث می شود آن به ذرات ریزی تقسیم شود. در این دوره ای که نسبتا کوتاه است، پس از اینکه کار تزریق انجام گرفت و همچنین قبل از سوخت به آتش دربیاید احتراق آغاز خواهد شد. در این بخش اما سوخت آتش نخواهد گرفت و تنها اتفاق خاص این است که قسمتی

از آن تبخیر می شود و در نتیجه مقداری که کم است، تولید انرژی حرارتی را آغاز خواهد کرد. در این مرحله اما درجه حرارت و همچنین فشاری که وجود دارد بخاطر اختراق اندکی افزایش خواهد یافت و سپس به فاز

دوم می رویم.

استفاده از موتورهای دیزل

سه فاز موتورهای دیزل

فاز دوم هم ادامه ای از فاز اول است که بین آن ها وقفه ای هم نخواهد بود. این دو فاز در واقع از نظر

زمانی بسیار به هم نزدیک هستند. این مرحله زمانی اتفاق می افتاد که سوختی که در اتاقک احتراق است

با هوا مخلوط خواهد شد و خیلی سریع به آتش درخواهد آمد و خواهد سوخت. درجه حرارتی که افزایش

پیدا می کند با افزایش سرعت در این مرحله زیادتر هم خواهد شد در نتیجه فشاری که وارد می شود

شدیدتر و همچنین پر سرو صداتر خواهد بود.

یک نکته مهم در این بخش زاویه گردش بین شروع فاز اول و انتهای فاز دوم است. فاز اول باید کوتاه باشد

و اگر به هر دلیلی طولانی تر از زمان خودش باشد ضربه ای که تولید می شود بسیار شدیدتر خواهد بود.

یکی از عوامل اصلی در حرکت آشفته این است که هوایی که به اتاقک احتراق وارد می شود متراکم است. موتورهای دیزل در واقع زمانی که دوره های پایین تری داشته باشند درجه حرارت کمتری هم دارند و متراکم بودن این هوا باعث می شود که سوختی که ایجاد شده است هم ضربه مناسب را تولید کند.

وارد فاز سوم خواهیم شد. در فاز سوم، حرارت در نهایت به اندازه ای می شود که خارج شدن سوخت از انژکتور با تبخیر و احتراق همراه خواهد شد. در این حالت گفته می شود که میزان احتراق به طور کامل به وسیله سوخت کنترل می شود. در نهایت هم تزریق سوخت در نقطه ای به پایان خواهد رسید ولی سوختن

زمانی که به پایین پیستون در سیلندر می رسد ادامه در می شود.

مزایا و معایب موتورهای دیزل چیست؟

موتورهای دیزل هم خوب هستند و هم بد. با توجه به این نکته که عملکرد موتورهای دیزل در مقایسه

با موتورهای بنزینی دارای مزایای بسیار است میتوان در مورد مزایای اینگونه موتور ها اینطور گفت:

حساسیت موتورهای دیزل نسبت به نوع سوخت آن ها بسیار کمتر است و همچنین میتوان به جای آن ها

از سوخت های ارزان قیمت تری استفاده کرد که شامل گازوئیل، نفت و همچنین مازوت می شوند. در نهایت استفاده از این نوع سوخت ها، حساسیت برای آتش سوزی در آن ها نیز کاهش خواهد یافت و این یکی از

مهم ترین نکته های امنیتی در استفاده از موتورهای دیزل است.

استفاده از موتورهای دیزل

ساختار موتورهای دیزل

در اینگونه موتورها، شما میتوانید از نسبت های تراکم بالا استفاده کنید و همچنین محدودیتی برای افزایش

این نسبت تراکم هم برای شما وجود نخواهد داشت. در اینگونه موتورها، فرآیند احتراق به صورت کاملا

خود به خود است و سیستم جرقه زنی در آنها وجود ندارد. به علت اینکه استفاده از نسبت تراکم های بالا، باعث افزایش بازده در موتورهای دیزل می شود استفاده از آن ها هم بهتر است. معمولا بازده حرارتی در موتورهای دیزل 35 درصد است که این مقدار در موتورهای بنزینی 25 درصد خواهد بود. قدرتی که تولید

شده است نیز در میزان سوخت را در موتورهای دیزل کمتر خواهد کرد.

هرچند که مزایای موتورهای دیزل از معایب آن ها بیشتر هستند اما باز هم این موتورها دارای یک سری

معایب هستند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. موتورهای دیزل معمولا سنگین و بزرگ هستند و با توجه

به اینکه از نسبت های تراکم بالا استفاده می کنند شما باید از پیستون و سیلندر های بهتری استفاده کنید

تا آن ها را آب بندی کنید. میزان ذرات معلق که توسط موتورهای دیزل تولید می شوند نیز معمولا بیشتر

هستند و به همین دلیل است که معایب آن ها نیز اینگونه بیان می شوند.

 

www.carplusco.ir

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

enemad-logo