هدرز
هدرز قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب میشود.
این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد،
بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت میشود.
هدرز سبب کاهش ميزان افت راندماني میشود که توسط مانيفولد دود رخ میدهد. به عبارتي هدرز به خروج
راحتتر گازهاي خروجي از اگزوز کمک میکند. هدرز براي هر سيلندر يک لوله کوچک تخليه گاز فراهم میآورد.
اين لولههای کوچک باعث میشوند گاز خروجي از سيلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامیکه ديگر لازم
نباشد سيلندرها براي تخليه گاز خود از يکديگر نيرو بگيرند، اين نيرو صرف افزايش راندمان موتور خودرو میشود.
این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لولهی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج
شدن دود از سیلندرها میشود که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود. هدرزها نسبت به شکل، طراحی و
جنسشان باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور میشود.
هدرز عملاً جایگزینی گرانقیمت برای منیفولد خروجی استاندارد پیشرانه است وبه دلیل قیمت زیاد و هزینههای
تولید گزاف، کمتر از سوی خودروسازان به شکل استاندارد استفاده میشود، اما استفاده از هدرز برای خودروهای
اسپرت و مسابقهای، کاربرد فراوان دارد و بسیاری خودروهای گرانقیمت به شکل استاندارد به هدرز های فابریک
مجهز هستند. معمولاً مانیفولدهای فابریک از چدن ساخته میشود که دارای ابعاد کوچک و جمعوجور هستند که
این مسئله باعث راحت جای دادن آنها در محفظه موتور میشود. این نوع ساخت یک عامل محدودکننده در خروج
گازها است که تنها نکته مثبت همان راحتی در جای دادن قطعه در فضای موتور و صدای کم میباشد.
منیفولد چدنی استاندارد پیشرانه معمولاً به روش ریختهگری تولید میشود و به همین دلیل از سطح درونی
ناصاف و زبری برخوردار است که در روند خروج گازهای آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد میکنند، اما
هدرز به روش خمکاری دقیق لولهها شکل میگیرد و با ساختار یکنواخت و صیقلی خود، موجب خروج آسانتر
گازهای آلاینده، تنفس بهتر پیشرانه، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت میشود.
البته میزان کاهش مصرف سوخت در ازای افزایش قدرت موتور چندان چشمگیر نیست و از همین رو
از هدرز غالباً بهعنوان یک قطعه عملکردی و تیونینگ یاد میشود.
یکی از مهمترین سؤالهای سالهای اخیر خریداران این است که اگر این هدرز این همه مزایا دارد،
چرا خود کمپانی مادر به جای منیفلد دود چدنی از هدرز استفاده نمیکند؟! جواب اصلی این سؤال
در قیمت تمامشده بیشتر یک هدرز نسبت به منیفلد دود چدنی است. بهطوریکه یک منیفلد اگزوز از
جنس چدن حدوداً 25 الی 30 دلار و یک منیفلد با راندمان بالا (هدرز) بیش از 500 دلار قیمت دارد.
از طرفی تیراژ تولید برخی از موتورها بهقدری زیاد است که شرکتهای زیرمجموعه کمپانی خودروساز مادر،
باید از هر قطعه آن (مثل منیفلد چدنی) روزانه هزاران عدد تولید کرده و به خط مونتاژ ارسال کنند
درحالیکه تولید هدرز با این تیراژ تقریباً نشدنی بوده و علت این امر فرآیند پیچیده تولید و قالبها
و فیکسچرهای فراوان، در کنار استفاده بسیار از ماشینآلات CNC گرانقیمت و
درنهایت جوشکاری تیگ (آرگون) بسیار تخصصی توسط جوشکاران حرفهای آن است.
بنابراین استفاده از هدرز زمانی توجیه پیدا میکند که بخواهیم بدون
افزایش حجم موتور قدرت آن را افزایش داده و افزایش قیمت تمامشده موتور برای خریدار توجیه داشته باشد.
هدرزها را بهطور استاندارد بر روی سری M اتومبیلهای
ب.ام.و و انواع فراری و لامبورگینی و پورش و مرسدسهای AMG مشاهده خواهید کرد.
وقتی که سوپاپ دود باز میشود گازها با فشار بالایی از موتور خارج شده و وارد لوله اولیه هدرز میشوند.
هنوز مرحله تخلیه تمام نشده و تخلیه گازها تا بالا آمدن کامل پیستون و بسته شدن سوپاپ دود ادامه دارد.
بعد از این مرحله سوپاپ دود بسته شده و جریان گاز به بیرون از اتاقک احتراق متوقف میشود؛
اما اینرسی حرکتی گازها در هدرز باعث تداوم بیرون رفتن گازها میشود. موردی که وجود دارد این
است که چون سوپاپ دود بسته است فشار داخل لولهها سیر نزولی پیدا میکند. این فشار منفی تا
جایی پیش میرود که فشار موردنظر از فشار جو هم کمتر میشود و درنتیجه گازها تمایل به خروجشان کمتر شده
شاهد افزایش فشار خروجی هستیم. یک مشکل دیگر هم وجود دارد؛ در زمان خروج گازها از لوله اولیه هدرز
و ورود آنها به قسمت دوم لوله با یک افزایش قطر روبرو هستیم. این افزایش قطر نیز باعث کاهش سرعت
خروج امواج گاز میشود و موج خروجی شروع به ایجاد ضربانهای ناگهانی در درون لولهها میکنند. تمام
این موارد یعنی: ورود امواج با فشار منفی از یک لوله اولیه به لوله ثانویه که همراه با ضربان میباشد و
سبب برگشت موج کمفشار به لوله میگیرد