سوپر شارژ (Supercharger)

folder_openافتر مارکت
commentبدون دیدگاه

سوپر شارژ (Supercharger)

وسیله‌ای مانند توربو شارژر است ولی به جای این‌که نیروی خود را از گازهای خروجی بگیرد

مستقیماً نیروی خود را از میل‌لنگ توسط تسمه‌ای می‌گیرد. این سیستم در میان خودروهای آمریکایی محبوب بوده

زیرا این سیستم کمی از قدرت خودرو و گشتاور را می‌گیرد درنتیجه برای خودروهای با تعداد سیلندر 6 به پایین مناسب نیست.

به‌شخصه سیستم توربو شارژر را بیشتر می‌پسندم زیرا از گازهایی که به هدر می‌رود استفاده می‌کند.

شرکت‌هایی از جمله EDELBROCK ،BDS ،HKS ،HOLLEY ،VORTECH و PROCHARGER در تولید سوپرشارژر فعالیت می‌کنند.

تاریخچه


اولین نمونه های سوپرشارژر توسط دو برادر به نام های فیلندر و فرانسیس روتس در سال 1860 ساخته شد.

این دو برادر با یاری هم کمپانی روتس را راه اندازی کردند که بعد ها این نام بر روی یکی از انواع سوپرشارژر ها گذاشته شد.

این کمپرسور برای استفاده در تجهیزات سنگین صنعتی ساخته شده بود. پس از آن در سال 1878 دوگالد کلرک

برای اولین در یک موتور احتراق داخلی از سوپرشارژر استفاده کرد. اما اولین نمونه های سوپرشارژر به صورت رسمی

در محصولات مرسدس بنز در ابتدای دهه 20 میلادی نصب شد که به آنها لقب آشنای Kompressor داده شد.


سوپرشارژر چیست؟


شاید برای خیلی ها نام سوپرشارژر نسبت به توربو کمتر آشنا به نظر برسد.

اما نه تنها سوپرشارژ ها چیزی کمتر از توربو ندارند، بلکه در مواردی توان تولید قدرت بیشتری را هم دارند.

در قسمت قبل توضیح دادیم که توربو با استفاده از انرژی خروجی اگزوز کار می کند و از یک کمپرسور و توربین تشکیل شده است.

نکته ای جالب در رابطه با سوپرشارژ ها
اگر یک موتور با حجم 300 کیوبیک اینچ (5 لیتر) را در نظر بگیریم،

در این حالت موتور به ازای هر Revolution میزان 300 کیوبیک اینچ هوا به موتور وارد می شود.

اگر یک سوپرشارژر به میزان 14.7 PSI بوست در سطح دریا تولید کند،

فشار داخل منیفولد ورودی به 21.7 PSI می رسد. شاید کمی گیج شده باشید،

اما وقتی این مثال را در سطح دریا در نظر بگیریم، این یعنی دقیقا 50 درصد هوای بیشتر.

اگر یگ بار دیگر جمله اول متن را بخوانید اینجا به این نتیجه می رسید که 50 درصد هوای بیشتر

یعنی 50 درصد فشار بیشتر و در نهایت 50 درصد قدرت بیشتر.

پس دقیقا موتور 300 کیوبیک اینچی که مثال زدیم،

در فشار 14.7 PSI به اندازه یک موتور 600 کیوبیک اینچی قدرت تولید خواهد کرد!!

سوپر شارژر

طرز کار سوپر شارژر شبیه به توربو شارژر است، با این تفاوت که نیروی لازم برای افزایش فشارِ

مخلوط هوا و بنزین، از میل لنگ دریافت می شود، نه از گاز خروجی اگزوز.
به دلیل همین تفاوت، سیستم سوپر شارژر بر روی موتورهای کوچک نیز قابل نصب است.
وجودِ توربوشارژر و سوپرشارژر در طراحی موتور، مصرف هوا و بنزین را افزایش داده و باعث افزایش راندمان موتور می شود.
طراحان موتور در صورت استفاده از سیستمهای سوپرشارژر و توربو شارژر،

تغییراتی را در مقاومت و طراحی قطعات موتور می دهند زیرا:
1. کمپرس موتور بالاتر است.
2. فشار وارد شده به قطعات بیشتر است.
لذا اضافه کردن توربو شارژر به موتورهای معمولی، ممکن است به آنها آسیب وارد کند.

محاسن

در سوپرشارژر ها، روتور ها و کمپرسور (در سوپرشارژهای Centrifugal)

با حرکت میل لنگ به گردش در می آیند و قدرت خود را از موتور می گیرند. به همین دلیل دیگر تاخیری در گاز خوردن وجود ندارد و راننده از دور های پایین، بوست بالایی را در اختیار دارد.

سوپرشارژر های روتس در دور های پایین عملکرد بسیار مناسبی دارند

و قدرت یکنواختی را تولید می کنند. سوپرشارژر های Centrifugal هم که شبیه به توربو هستند،

در دور های بالا عملکرد بهتری دارند.

اغلب سوپرشارژر ها (به جز Centrifugal) نیازی به استفاده از روغن ندارند. هم چنین

در مدل های روتس و Twin Screw اغلب یک اینترکولر کوچک در خود سوپرشارژر وجود دارد

و دیگر نیازی به استفاده از اینترکولر اکسترنال وجود ندارد.

استفاده از سوپرشارژر در خودرو های مسابقه ای درگ بسیار مرسوم است

و قدرت خارق العاده ای را تولید می کنند. رکورد داران مسابقه درگ در کلاس Top Fuel گاها

بیش از 10 هزار اسب بخار قدرت تولید می کنند و از سوپرشارژر های روتس

با حجم 71-14 ( به ازای هر Rev، 8.5 لیتر هوا وارد موتور می کنند!) استفاده می کنند.

هوای بیشتر+سوخت بیشتر= قدرت بیشتر. همه چیز از این معادله شروع می شود.

در قسمت قبل مطالب آموزشی به بررسی توربوشارژر ها پرداختیم.

این بار قصد داریم نوعی دیگر از سیستم های پرخوران را معرفی کنیم که

در میان تیونر ها و حتی کمپانی های خودروسازی بسیار محبوب است.

هدف استفاده از سوپرشارژرها همانند توربو، تولید هوای بیشتر و فرستادن آن به داخل موتور است.

بدین ترتیب با افزایش میزان مخلوط هوا و بنزین (Air/Fuel Mixture)، موتور قدرت بیشتری تولید می کند.

با اینکه هدف از نصب سوپرشارژ و توربو یک چیز است، اما نحوه عملکرد این دو کاملا متفاوت هستند.

در این نوشتار ابتدا به بررسی تاریخچه ای خلاصه از سوپرشارژر ها می پردازیم و سپس به بررسی نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

سوپر شارژ (Supercharger).سوپر شارژ (Supercharger)

Tags: , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

enemad-logo