زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

folder_opennews
commentبدون دیدگاه

هدف از نگارش این محتوا آشنایی بیشتر بازندگی نامه پدر خودروسازی ایراناست.

سید محمود خیامی که به پدرخودروسازی ایران شناخته می شود متولد 1308 در

طرقبه مشهد است. وی فرزند یک کامیون دار بود که تمام کامیون های پدرش در جنگ جهانی اول از سوی روس ها مصادره شد و به کشور شوروی سابق فرستاده شدند.

این مساله سبب شد که پدرش محل نگهداری کامیون ها را به تعمیرگاه تبدیل کند و

محمود نیز برای کمک به پدرش برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه روزی رفت.

از آنجایی که خانواده خیامی در بین اهالی مشهد کاملا شناخته شده بودند از این رو از زبان بومی های مشهد گفته شده که در آن دوره محمود در سرما کار تعمیرات را انجام

می داد و احمد کار دفتری و حسابرسی را بر عهده داشت. احمد و محمود پس از گذراندن سال های پر فراز و نشیب زندگی خود در سال 1328 به تهران نقل مکان کردند.

سفرشان به تهران برای آغاز یک زندگی جدید بود و به همین دلیل به محض ورود به تهران مجوز اتوبوس سازی را کسب کردند. اخذ این مجوز، نخستین گام برادران خیامی برای خودروسازی بود.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

محمود خیامی پدر خودروسازی ایران

محمود خیامی و برادرش در ابتدای کارشان تنها یک مکانیکی ساده داشتند و با توجه

به نبوغ ذاتی خود و همچنین شرایط مساعدی که در آن زمان برقرار بود موفق شدند که

اولین  خودرو سواری در ایران را تولید کنند. اتوبوس اولین خودرویی بود که برادران خیامی در کارخانه خود تولید کردند و تاسیس این کارخانه سنگ بنایی بود که تا امروز

نیز باقی ماند و مردم ایران آن را به نام ایران خودرو می شناسند.

هدف ما این است که شما را بیشتر با زندگینامه محمود خیامی پدر خودروسازی ایران و بنیان گذار ایران خودرو و شریک موسس ایران ناسیونال آشنا کنیم. با ما در ادامه این محتوا همراه باشید.

زندگینامه محمود خیامی در کودکی

زندگینامه محمود خیامی مانند بسیاری از کارآفرینان بنام و معروف سرشار از تلاش های طولانی است. سید محمود خیامی در شهر طرقبه مشهد و در دی ماه سال 1308 به دنیا آمد. نام پدر او علی اکبر خیامی بود که یک سید بسیار مذهبی بود. شغل علی اکبر خیامی کامیون داری یا به اصطلاح امروزی ترابری بود. از آنجایی که پدر محمود و احمد بسیار علاقه داشت که فرزندانش کارمند شوند لذا مشتاقانه پیگیر درس خواندنشان بود و به

شدت علاقه داشت که فرزندان ادامه تحصیل دهند.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

به دلیل اینکه در قرن چهاردهم هجری کشورهای شوروی و آمریکا ایران را اشغال

کردند منطقه خراسان به شغال سربازان روس درآمد. به همین علت کامیون های

علی اکبر خیامی را برای جابه جایی خود و محموله های خود به اجبار گرفتند و گاراژ

او را تصرف کردند. با از دست رفتن نصف دارایی های پدر، زندگی خانواده خیامی به سختی می گذشت تا اینکه جهان جهانی به اتمام رسید. با تمام جنگ کامیون های پدر

از بین رفت ولی زمین گاراژ برای این خانواده باقی ماند.

از این رو پدر خانواده این زمین را به تعمیرگاه تبدیل کرد و محمود خیامی که در این

زمان مشغول تحصیل در مقطع دبیرستان بود به پدر در راه اندازی تعمیرگاه کمک

می کرد. پس از رونق گرفتن تعمیرگاه محمود خیامی تصمیم گرفت به مدرسه

شبانه روزی برود تا هم بتواند در طول روز به پدر کمک کند و هم بتواند شب درس

بخواند و به تحصیل خود ادامه دهد. محمود خیامی به همراه برادرش برای کمک به پدر

در تعمیرگاه مشغول به کار شدند و هم به تحصیل خود ادامه دادند و همین کار سبب

علاقه آن ها به خودرو خودروسازی شد. این علاقه به حدی بود که برادران خیامی

برای نزدیک شدن به خودروهای گران قیمت در آن دوره خودروهای مردم را در خیابان می شستند. پس از اینکه این دو برادر بزرگ شدند تعمیرگاه پدر را تبدیل به تعمیرگاه برادران خیامی کردند.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

آغاز تحول و تولد ایران ناسیونال با رفتن احمد خیامی به خارج از کشور

احمد برادر بزرگتر محمود خیامی بود که از همان اول با یکدیگر بودند ولی پس از

مدتی از یکدیگر جدا شدند. احمد خیامی برای یافت شغلی جدید راهی اروپا و آمریکا

شد. به همین علت محمود خیامی نیز همزمان با جدایی برادرش راهی تهران شد تا

بتواند تعمیرگاهی در تهران برای خود دست و پا کند. در واقع رفتن احمد خیامی به

خارج از کشور آغاز تحول زندگی برادران خیامی بود. در زمانی که محمود خیامی

مشغول انجام اقداماتی برای فراهم ساخت تعمیرگاه در تهران بود برادرش احمد به او

خبر داد که در لندن موفق شده با شرکت تالبوت و شخص هیلمن هانت قرارداد ببندد.

به همین جهت محمود خیامی در تهران مقدمات تاسیس کارخانه ای را فراهم نمود تا

بتواند این خودرو انگلیسی را در ایران مونتاژ کند. تاسیس این کارخانه مقدمه ای بر تاسیس کارخانه ایران ناسیونال بود. از این رو احمد و محمود خیامی در تهران کارخانه ایران ناسیونال را تاسیس کردند. برادران خیامی در روز ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ و با سرمایه 10 میلیون تومانی در خیابان اکباتان تهران کارخانه ایران ناسیونال را تاسیس کردند که هدف از تاسیس این کارخانه مونتاژ و تولید خودرو بود. شروع کار این

کارخانه تولید اتوبوس بود که شروع آن از ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۴۲ بود. سرانجام

قرارداد بین کارخانه ایران ناسیونال و شرکت تالبوت در سال 1345 قطعی و نهایی

شد و از آنجایی که احمد خیامی علاقه داشت نام وطنی بر روی تولیدات خود بگذارد

لذا از بین نام های تیر و خدنگ و پیکان، پیکان را انتخاب کرد. این انتخاب سبب شد

که خودروی پیکان با نماد اسب ارابه کشش متولد شود.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

در نهایت تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با وارد کردن قطعات خودرو از شرکت تالبوت آغاز شد. پیکان خودرویی بود که تولید آن تا 28 سال بعد از انقلاب نیز ادامه داشت. یک سال بعد از شروع به کار تولید پیکان مدل دیگری یعنی مدل دولوکس پیکان

نیز تولید شد. برادران خیامی در طول زندگی خود دست از تولید و کارهای خیر

برنداشتند. این دو برادر در حین انجام این پروژه اقدام به انجام پروژه های دیگری

کردند که راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای یکی از این فعالیت ها بود. تاسیس

بانک صنعت ومعدن نیز از دیگر فعالیت های برادران خیام بود.

این دو برادر پس از مدتی از هم جدا شدند به همین علت کارخانه ایران ناسیونال که

همان ایران خودرو امروزی است به محمود خیامی رسید.

جدا شدن برادران خیامی و احداث شرکت ایران خودرو با مدیریت محمود خیامی

در زندگینامه برادران خیامی آمده است که شخص دیگری نیز در احداث کارگاه مونتاژ ایران ناسیونال ( ایران خودرو) در سال 1341 حضور داشت و آن شخص خواهرشان مرضیه خیامی بود. در زمانی که شرکت ایران ناسیونال با نام رسمی خود و امکانات

جدید و با بودجه 40 میلیون تومانی به ثبت رسید و تنها تولید 7 خودروی سنگین و

10 خودروی سبک قابل تولید کردن بود. اما با گذشت 7 سال این شکرت اعلام کرد

که سرمایه اش 12 برابر شده و علاوه بر این شرکت ایران ناسیونال از نظر کیفیت و کمیت در تولید خودرو هم رده بزرگترین خودروسازان آسیا قرار گرفته است.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

رسیدن به این افتخار سبب شد که در سال 1352 یکی از مهم ترین اهداف این شرکت ساخت قطعات خودرو باشد. از این رو رسیدن به خودکفایی در زمینه قطعات یدکی

خودرو در راس اهداف این شرکت قرار گرفت. البته در اواخر سال 1351 و همزمان

با شکوفایی این موفقیت ها یک خبر تعجب همگان را برانگیخت و آن هم خبر جدایی

احمد خیامی برادر محمود خیامی از این مجموعه بود. خبر عجیب تر این بود که کارخانه های خودروسازی پیکان و مرسدس بنز و اتوبوس یازی به محمود خیامی که برادر کوچکتر بود واگذار شد در صورتی که احمد برادر بزرگتر نقش اصلی در تاسیس این کارخانه ها داشت.

با جدایی برادران خیامی پس از چندین سال همکاری محمود خیامی صاحب اختیار

مطلق کارخانه شد و باز هم توانست این کارخانه را توسعه دهد. وقتی که در سال

1352 محمود خیامی تصمیم گرفت که در تولید قطعات یدکی خودرو به خودکفایی

برسد باعث شد که در همان سال این کارخانه شرکت های دیگری مثل شرکت رضای مشهد، ریخته گری و شرکت های دیگری مثل بلبرینگ و پیستون و ایدم تبریز را هم تاسیس کند. محمود خیامی با این همه موفقیت باز هم دست از تلاش برنداشت و در

همین سال ها که دیگر حاج محمود خیامی شده بود با کمک جمعی از سرمایه داران

ایران اقدام به تاسیس بانک صنعت و معدن و همچنین فروشگاه های زنجیره ای

کوروش نمودند.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

محمود خیامی

در سال 1354 و پس از جدایی برادران خیامی بیلان رسمی که منتشر شد نشان از

موفقیت کم نظیر کارخانه ایران ناسیونال دادو شخص شد که این کارخانه موفق ترین

و بزرگترین کارخانه صنعتی کشور است. بر اساس آمارها فروش تولیدات این کارخانه

و دارایی های ﺁن چندین برابر شد که مقایسه آن با سرمایه اولیه فقط یک معجزه

محسوب می شد. با این همه موفقیت محمود خیامی باز هم خود را محدود نکرد و این

بار در اقدامی جالب مبلغ بسیار زیادی را برای تولید ماشین برقی سرمایه گذاری کرد. همچنین محمود خیامی با کمپانی مرسدس آلمان برای مونتاژ این ماشین وارد مذاکره

شد. همچنین محمود خیامی در جهت صادرات اتوبوس، پیکان و مرسدس در تلاش پیدا کردن بازارهای موجود در اروپای شرقی و همچنین کشورهای همسایه بود. این شرکت دست از موفقیت برنداشت و در سال 1353 قویترین و بهترین مدل پیکان خود یعنی

پیکان اونجر را تولید و روانه بازار کرد و دلیل این امر هم این بود که کارخانه تالبوت، موتور پر قدرت فورد را روی این پیکان قرار داد. کارخانه ایران ناسیونال تا مدت ها

پبیش از شش مدل خودروی پیکان را تولید می کرد که شامل پیکان جوانان و دولوکس

و استیشن و کار و … میشد. علاوه بر این خط تولید وانت و کارخانه ریخته گری و موتورسازی نیز در این کارخانه شکل گرفت. این اقدامات سبب شد که این شرکت بتواند شش قسمت از پیکان 1600 سی سی را بسازد.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

پس از اینکه یک دهه از تولید پیکان در انگلستان گذشت تولید آن در ایران شروع شد. استرالیا سومین کشوری بود که پس از ایران تولید و فروش پیکان در آن بسیار

پرطرفدار و محبوب بود. از آنجایی که شرکت ایران ناسیونال با شرکت پژو وارد

شراکت جهانی شد در سال 1356 اعلام کرد که تصمیم دارد پیکان را از خط تولید

خود خارج کند.

تمام اموال برادران خیامی پس از پیروزی انقلاب مصادره شد که یکی از این اموال کارخانه ایران ناسیونال بود. این کارخانه پس از انقلاب یه ایران خودرو تغییر نام داد.

نظافت بر کارخانه و رفتار محمود خیامی با کارگران

یکی از عادات محمود خیامی سر زدن و نظارت کارخانه و دیدن کارگران از نزدیک بود. روزی بر طبق عادت همیشگی خود در حیاط کارخانه مشغول قدم زدن بود که دید

کارگری در گوشه حیاط مشغول خوردن نان و پنیر و انگور است. از او پرسید که چرا برای ناهار به بوفه نمی روی؟ کارگر نیز در جواب به 12 ریال بودن غذای کارخانه

اشاره کرد و گفت : نان و پنیر و انگور ارزان تر از آن است و اگر به بوفه برود چیزی

از حقوقش برای خانواده اش باقی نمی ماند. محمود خیامی پس از شنیدن این حرف از کارگر دور شد و هفته بعد دستور داد که غذای کارگران در کارخانه او رایگان شود.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

محمود خیامی همیشه دستی بر کارهای خیر داشت و خود را در برابر کارگرانش

مسئول می دانست. از دیگر خدمات او برای کارگران خود این بود که برای اولین بار

در طول تاریخ شرکت های خصوصی ایران دستور داد که برای کارگرانش خانه ساخته

شود و از این رو شرکت او برای کارگران، مجتمع آپارتمانی معروف به ۱۶ دستگاه را ساخت و با وام های بلند مدت در اختیار کارگران قرار داد.

خارج شدن محمود خیامی از کشور

محمود خیامی پس از انقلاب از ایران خارج شد و به دلیل سابقه همکاری خوبی که با کمپانی مرسدس بنز آلمان داشت از این کمپانی اعتبار گرفت و به عنوان فروشنده

برای این کمپانی مشغول به کار شد. به دلیل نبوغ ذاتی او باز هم در این کار موفق شد

به گونه ای که امروزه خانواده او دارای یکی از نمایندگی های فروش مرسدس بنز در آمریکا و انگلیس هستند. اما خروج او از ایران دلیل نشد که دست از کارهای خیریه در ایران بردارد و از این رو با سرمایه ای که به دست آورده بود تصمیم گرفت مدارسی را

در مناطق محروم احداث نماید. ادامه این کار او سبب شد که محمود خیامی تبدیل به بزرگترین خیر مدرسه ساز در ایران تبدیل شود.

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

زندگی نامه پدر خودروسازی ایران

از جمله فعالیت های خیریه ای که وی ساخت، می توان به ساخت 110 مدرسه در روستاهای خراسان اشاره کرد که این مدارس به نام امام علی افتتاح شدند. همچنین مجموعه های بزرگ به نام ثامن‌الائمه در مشهد احداث کرد که تعدادشان 8 مجموعه

بوده است. علاوه بر این موارد 18 عدد مجموعه برای پیشبرد کار و دانش در استان خراسان مقرر ساخت.

همچنین محمود خیامی بخشی از ثروت خود را صرف برگزاری همایش هایی میان

پیروان اسلام و مسیحیت نمود و بر احیای فرهنگ ایرانی بخشی دیگر از ثروت خود

را صرف خرید اشیای عتیقه ایرانی در حراجی های بین المللی کرد. وی در سال

2000 بنیاد خیامی را بنا نهاد که در این بنیاد خیریه علاوه بر فعالیت های خیریه

در زمینه بهداشت و کودکان و پناهندگان فعالیت هایی در زمینه گفتگوی ادیان دارد.

محمود خیامی با وجود داشتن چندین نمایندگی فروش مرسدس بنز باز هم بیشتر وقت

خود در طول روز را در انجمن خیریه ای که خود تاسیس کرده بود می گذراند. آفتاب

عمر این بزرگ مرد عرصه صنعت و زندگی در روز جمعه، نهم اسفند ماه ۱۳۹۸ و

در سن 90 سالگی در شهر لندن غروب کرد.

www.carplusco.ir

Tags: , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

enemad-logo