سوخت رسانی

folder_opennews
commentبدون دیدگاه

تفاوت های سیستم سوخت رسانی بنزینی و دیزل

آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده است که تفاوت های موجود در سیستم سوخت رسانی بنزینی و

دیزل چیست؟ آیا با این نوع از سیستم های سوخت رسانی آشنایی دارید و می دانید که چگونه باید با آن ها

کار کنید؟ آیا میدانید که هر یک از آنها برای چه نوع اتومبیل هایی مفید هستند؟ در این بخش با ما همراه

شوید تا با کاربرد شمع گرم کن، پمپ انژکتورهای ردیفی، سوخت رسانی کامان ریل، سوخت رسانی یونیت انژکتور و فیلتر ذرات آلاینده یا DPF آشنا شوید.

کاربرد شمع گرم کن چیست؟

شمع گرم کن در واقع یک دستگاه گرما دهنده است که برای کمک به سوخت رسانی موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد. شما میتوانید در آب و هوای سرد از این شمع گرم کن ها برای شروع به کار موتورهای خود کمک بگیرید. موتورهای دیزلی که دورهای بالایی دارند معمولا به علت اینکه در آن ها گرمای ناشی از فشرده شدن دیزل در درون سیلندر به بدنه و سرسیلندر نمی رسد ممکن است که در زمینه احتراق شمع با مشکل رو به رو باشند.

شمع گرمکن لیفتراک | فروش شمع گرمکن لیفتراک | ساخت شمع گرمکن ...

کاربرد شمع گرم کن در سوخت رسانی

در این حال شمع گرم کن میتوانید به شما کمک کند. موتورهای احتراق داخلی که مجهز به یک سری

محفظه اولیه در این زمینه هستند از یک بخاری برقی کوچک در درون محفظه اولیه خود استفاده می کنند

که به آن شمع گرم کن گفته می شود. شمع های حرارتی اگرچه از یک ویژگی عمده که به آن تزریق سوخت

مستقیم گفته می شود بهره مند می شوند اما در درون محفظه احتراق خود نیز از این شمع ها استفاده می کنند.

پمپ انژکتور ردیفی را بشناسید!

همانطور که در بخش های قبل گفتیم، انژکتور یکی از مهم ترین بخش های سوخت رسانی اتومبیل به شمار

می آید. پمپ انژکتور در موتورهای دیزلی به دو نوع ردیفی و آسیابی تقسیم بندی می شود. پمپ انژکتور

در واقع از لحاظ قدرتی نیازی به سیستم جرقه زنی و برقی ندارد و همین که طول عمر آن باعث می شود

تا شما بتوانید هر آنچه که باید را در این زمینه برآورده کنید. دقت داشته باشید که از پمپ انژکتور ردیفی معمولا در تجهیزات کارمندی سنگین استفاده می شود. اگر شما میخواهید پمپ انژکتور را شناسایی کنید

تنها کاری که باید بکنید این است که به تعداد خطوط متصل به هر پمپ دقت کنید.

فیلم آموزشی باز کردن پمپ ردیفی بوش - iranbdc

پمپ انژکتور ردیفی در سوخت رسانی

سوخت رسانی کامان ریل چیست؟

یکی از بخش هایی که باید با آن آشنا شوید سوخت رسانی کامان ریل است. امروزه در موتورهای جدید از

این روش سوخت رسانی استفاده می شود. البته در این سیستم برخلاف سیستم های ردیفی ساده که بالاترین سطح فشار پاشش را دارند کمترین میزان در حدود 400 بار بوده است که هنگامی که به عنوان بار قرار

می گیرد

این میزان تا 1200 بار بالاتر آورده خواهد شد.

گفته می شود که در سیستم های دیزلی معمولا همه انژکتورها به یک انباره یا ریل متصل خواهند شد که در

این بین مشترک هستند و در بخش کنترل از لحاظ شرایط کاری با توجه به سنسورها برنامه ریزی می شوند

که در این بخش کنترلر در واقع از لحاظ شرایط کاری دستگاه را با توجه به آنچه که از سنسورها دریافت میکنند تنظیم خواهد کرد. میزان فشار پاشش هم با استفاده از عملگرهای پمپ که در بخش قبل به بررسی

آن ها پرداختیم انجام خواهد شد.

تعمیر و تنظیم سیستم سوخت رسانی کامان ریل - آموزش انژکتور

سوخت رسانی کامان ریل

در سیستم سوخت رسانی کامان ریل از داده هایی که در مورد کنترلر ها ایجاد شده است از طریق حسگر

های مختلف استفاده می شود. سنسورهایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند بسیار متفاوت

هستند و

از جمله آنها می توان به سنسور دمای گازوئیل برگشتی، سنسور فشار روغن و همچنین سنسور فشار

دمش توربوشارژر اشاره کرد.

سوخت رسانی یونیت انژکتور

بدون شک یکی از مهم ترین نکاتی که باید در این زمینه بدانید این است که انواع سیستم های سوخت

رسانی کدامند. در این سیستم سوخت رسانی که معمولا در وسایل قدیمی از آن استفاده می شده است از

پمپ های انژکتوری تک سیلندری استفاده میشده است. پمپ ها توسط میل بادامک که به موتور متصل

می شده اند به صورت مستقیم و یا به همراه تایپیت تاثیرگذاری های خود را انجام می داده اند.

عیب یابی و تعمیرات تخصصی سیستم سوخت رسانی یونیت انژکتور (Unit ...

سوخت رسانی یونیت انژکتور

پمپ های انژکتور در این بخش توسط یک لوله فشار قوی کوتاه به نازل و همچنین تنه سوزن انژکتور

متصل خواهند شد. همچنین گفته می شود که پمپ های انژکتور که تک سیلندر هستند نیز در موتورهای

کوچک و همچنین لوکوموتیو هایی که مربوط به دیزل هستند مورد استفاده قرار می گیرند. دقت داشته

باشید که سیلندر پمپ در واقع یک تک مجموعه ای از دو یا یک سوراخ شعاعی است که به آن محفظه

مکش گفته می شود و همچنین کارایی های متفاوتی هم دارند.

فیلتر ذرات آلاینده یا dpf چیست؟

در بخش آخر به دی پی اف میرسیم که به آن فیلتر ذرات معلق دیزل هم گفته می شود. این فیلتر در واقع

دارای یک قسمت است که از آن برای حذف ذرات معلق و همچنین دوده ها در موتور دیزل استفاده می شود. زمانی که دود از سیلندر خارج می شود وارد یک بخش به نام منیفولد خواهد شد که به آن چندراهه هم گفته

می شود و در نهایت به لوله اگزوز می رسد و آن را مجبور خواهد کرد که از محفظه ای عبور کند که فیلتر

در آن قرار گرفته است. دقت داشته باشید که دودی که از این بخش عبور می کند در واقع مقدار بسیار زیادی

از ذرات معلق و همچنین دوده های خود را از دست خواهد داد و این کار به نوبه خود باعث می شود که آلاینده هایی که در این بخش وجود دارد نیز کاهش پیدا کند.

دی پی اف DPF چیست؟ چگونه عمل می کند؟ چگونه از آن نگهداری کنیم و آن ...

دی پی اف در سوخت رسانی

عملکرد دی پی اف معمولا اینطور است که باعث می شود آلاینده ها کاهش پیدا کنند. در واقع موتورهای دیزل به گونه ای طراحی شده اند که به دلیل احتراق ناقص در این زمینه باعث تولید ذرات آلاینده بسیار خواهند شد

و بدیهی است که در این بخش نیاز به یک فیلتر خوب وجود دارد که کار تصفیه را انجام دهد. عملکرد دی پی اف در سوخت رسانی همانقدر که حیاتی است ساده هم هست. مانند فیلترهای آب که شن و ماسه را فیلتر

می کنند.

www.carplusco.ir

Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

enemad-logo