نحوه کاهش مصرف سوخت بصورت نرم افزاری
دراین مقاله قصد داریم برنحوه عملکرد سوزن انژکتور درخودروهای انژکتوری بطور ساده برسی کنیم
همانطور که میداد خودروهای انژکتوری برگرفته از یک سیستم الکترونیکی Ecu
که فرمان رفت برگشت سنسور ها وعملگرها را به عهده دارد
یکی از این موارد سوزن انژکتور میباشد
که با سنسور ها اکسیژن .سنسور دورموتور .مپ سنسور بطور اصولی درارتباط میباشد
به دلایل زیر قطعه انژکتور یک قطعه پر اهمیت موتور محسوب میشود و باید در تولید آن از دقت کافی بهره جست:
با استفاده از اطلاعات ارسالی توسط سنسورها،
ECU محاسبات دقیقی جهت تعیین میزان سوخت مصرفی موتور انجام میدهد. پس از انجام این محاسبات، ECU با استفاده از دستورات ارسالی به انژکتور، مقدار پاشش و زمان پاشش سوخت را تعیین مینماید. (در واقع پهنای پالس PULSE WIDTH مدت زمان باز شدن انژکتور و پاشش آنرا تعیین مینماید).
از آنجاییکه نحوه پاشش سوخت (زاویه پاشش) و موقعیت قرارگیری انژکتور تاثیر بسزائی روی فرآیند اختلاط سوخت و هوا و در نتیجه احتراق موتور دارد، لذا زاویه پاشش و موقعیت مونتاژی انژکتور نیز اهمیت ویژهای در عملکرد یک موتور دارد.
پس درنتیجه وقتی در پارامتر یک خودرو اگرعدد پاشش سوزن بطور مثال3mبرثانیه بود این تایم زمان پاشش این سوزن میباشد که با کم شدن این تایم پاشش از سوزن تایم کمتری را دربرمیگرید
به تصور اشتباه همکاران عزیز که هرچه تایم بیشتر باشد مصرف خودرو کمتر میشود لازم به ذکر است یک ازمایش ساده را به همکاران عزیز پیشنهاد بدیم
کافیت شما یک خودرو را درپارامتر پاشش سوزن اول درنظر بگیرید بطور مثال پژو405با ایسیو ساژم یا حتی زیمنس
پاشش بسته به مدل ایسیو بین 3.9تا4.4میباشد یا خودروی پراید بیین 2.4تا3.3باید باشد
حال سنسور اکسیژن این خودرو را ازمدار حذف کنید یاحتی مپ سنسور را شاهد خواهید بود که این تایم از4.4به4.9تا5.9تبدیل میشود
همان طور که میدانید سنسوراکسیژن وظیفه تنظیم سوخت را برعهده دارد وباخرابی این سنسور و یا جداشدن ان از مدار خودرو باعث اضافه شدن سوخت میشود وبا دیدن عدد بیش از رنج تایم پاشش به این نتیجه میرسیم که با اضافه شدن تایم پاشش مصرف سوخت بیشتر میشود
متاسفانه تصور اشتباه باعث اشتباهات زیادی در سیستم تنظیم سوخت رسانی میشود
حال نتیجه گیری وتست ساده باهمکاران عزیز میباشد
[/av_textblock]