ویستگیت چیست، وظیفه و کاربرد آن در خودرو چیست؟
ویستگیت یک سیستم در خودروهای دارای توربوشارژ است.
از این قطعه برای انحراف گازهای خروجی موتور استفاده میشود.
اساس کار این قطعه این است که گازهایی که سمت توربینهای توربوشارژ میروند
را تنظیم و فشار آنها را نسبت به پوست توربین تنظیم کند. این کار برای محافظت از موتور و سیستم توربوشارژ انجام میشود.
ویستگیت چیست و چه کاربردی دارد؟
برای استفاده سیستم توربوشارژ باید گازهای خروجی از موتور ماشین به سمت توربوشارژ هدایت شوند.
این گازها بر اساس سرعت و عملکرد موتور دارای فشارهای مختلفی هستند.
برای اینکه حرکت توربین توربوشارژ یکنواخت شود باید از یک سیستم تنظیمکننده فشار گاز استفاده شود. ا
ین وظیفه بر عهده یک قطعه به نام ویستگیت است.
ویستگیت چیست، وظیفه و کاربرد آن در خودرو چیست؟
ویستگیت درواقع بر اساس عملکرد سیستم توربین موجود در توربوشارژ سرعت
گازهای خروجی به سمت دوربین را تنظیم میکند. این کار باعث میشود که فشار بیشینه و حداکثری
به بوسیت توربین وارد شود و درنتیجه از توربین توربوشارژ و موتور محافظت میکند.
انواع ویستگیت را نام ببرید:
یک مکانیسم جداگانه است که در کنار توربوشارژ های بدون ویستگیت نصب میشود.
در حالت قطعه دارای یک منیفولد است که یکراه اختصاصی به ورودی محسوب شده و فرآیند خود را انجام میدهد.
در بعضی از موارد استفاده از این قطعه نسبت به نمونه داخلی آن عملکرد بهتری را بر جا میگذارد.
ویستگیت داخلی:
ویستگیت چیست، وظیفه و کاربرد آن در خودرو چیست؟
در این حالت این قطعه بهصورت یک ولو و دریچه در داخل سیستم توربوشارژ است. این دریچه امکان تخلیه مازاد فشار بر پوست توربین را بر عهده دارد و گاز مازاد را به سمت خروجی اگزوز هدایت میکند. کنترل ویستگیت داخلی توسط یک سیگنال فشار از منیفولد مکش در توربوشارژ انجام میشود.
وستیگیت (wastegate)
این سیستم در میزان شارژر هوا دخالت کرده و مقدار شارژ هوا را توسط توربو کنترل میکند.
اگر میزان شارژ از مقدار مجاز تعیینشده بیشتر شود آن را از مدار توربو خارج میکند و مستقیم به اگزوز هدایت میکند.
وستیگیت به دو صورت اینترنال و اکسترنال قابلنصب است.
این سیستم در حالت اینترنال بر روی خود توربوشارژر قرار دارد ولی اکسترنال قابلنصب بوده و عملکرد بهتری دارد.
شرکتهایی که در زمینهی توربو شارژر کار میکنند این قطعه را هم تولید میکنند.