بلوآف (Blow off)
این قطعهی بسیار جذاب و خوشصدا، وسیلهای بسیار حیاتی است.
وقتی شما از توربو شارژ استفاده میکنید میزان فشار بسیار بالایی در داخل مانیفولد و لولههای ورودی هوا ایجاد میشود.
زمانی که شما پای خود را از روی پدال گاز برمیدارید، دریچهی گاز بسته شده
و میزان تراکم بالاتر رفته و به کل سیستم تنفس فشار وارد میکند.
بدترین تأثیر این موضوع روی پروانههای کمپرسور توربوشارژر است؛
زیرا دریچه گاز بسته شده ولی توربو شارژر هنوز با دور بالا در حال دوران است.
برای رفع این اشکال از بلو آف استفاده میکنید.
در هنگامیکه پای خود را از روی پدال برمیداریم این سیستم هوای شارژ شده را به بیرون هدایت میکند
و در این هنگام یک صدای جذاب چوف مانند نیز تولید میشود.
در زیر نمونههایی از این وسیلهی مهم نشان داده شده است.
شرکتهایی که در زمینهی توربو شارژر فعالیت میکنند این قطعه را نیز تولید میکنند.
بلو اف
کمپرسور محوری توربین گاز برای کار در دور نامی توربورژنراتور طراحی شده است.
در حین کار واحد افت سرعت کمپرسور نسبت به دورنامی توربین در حد خیلی کمی امکان پذیر است.
در سرعت های زیر سرعت مجاز (RPM3000) طبقات جلوی کمپرسور در اثر قطع جریان هوا روی
پره ها تحت فشار یا بار خیلی سنگین قرار می گیرند. این مشکل با نوسانات پریودیک فشار نهایی
در خروجی کمپرسور بهمراه ارتعاش شدید واحد و صدای (غرش) واحد به طور همزمان با نوسانات فشار مشخص می شود.
این پدیده خطرات زیادی را برای پره های کمپرسور ناشی از تنش های سنگین خمشی1 (به طور متناوب) و بالا رفتن دما ایجاد می کند.
به خاطر آنکه در هنگام راه اندازی و توقف، واحد باید از دورهای پایین(که زیر حد مجاز کاری کمپرسور هستند)
عبور کند ضروری است که دبی حجمی وارده به طبقات کمپرسور را در این مراحل طوری تنظیم نمود
که خطر SURGE کمپرسور از بین برود. بدین منظور از سیستم بلوآف استفاده می شود
که هوای فشرده را از محل های خاصی از کمپرسور خارج نموده و در نتیجه دبی حجمی
وارده را در آن طبقات خاص کاهش داده و به حد مطلوب می رساند.
اصول عملکرد :
دو لوله بلوآف به طبقه 5 کمپرسور و یک لوله نیز به طبقه دهم کمپرسور متصل است.
لوله های بلوآف هوای کمپرس شده را مستقیماً به داکت خروجی اگزوز پس از توربین هدایت می کنند.
در نتیجه silencer موجود در اگزوز به طور همزمان همان وظیفه را برای هوای بلوآف انجام می دهد.
هر لوله بلوآف به یک شیر مجهزاست که برای خروج هوا در مسیر اگزوز باز می شود.
قبل از راه اندازی واحد هر سه مسیر بلوآف باید بازباشند. درحین راه اندازی با سوخت گاز طبیعی شیر بلوآف
طبقه ده کمپرسور هنگامی که سرعت از 2280 (rpm) می گذرد بسته می شود و شیرهای بلوآف طبقه 5 کمپرسور
زمانی که سرعت از 2940 (rpm) عبور می کند بسته می شوند. در زمان راه اندازی با سوخت
مایع هنگامی که سرعت به 3000 (rpm) می رسد شیر طبقه دهم بسته شده و وقتی بار
واحد به 25 مکاوات برسد شیرهای طبقه 5 بسته می شوند.
اگر شیرهای بلوآف در حین کار واحد کاملاً (یا بخشی) باز باشند،
راندمان توربین گاز کاهش می یابد.
در زمان تریپ واحد هر سه بلوآف همزمان با صدور فرمان تریپ فوراً باز می شوند.
نحوه تحریک و عملکرد شیرهای بلوآف
باز و بسته شدن کلیه شیرهای بلوآف به صورت نئوماتیکی میباشد.
بدین منظور از جک های نئوماتیک با عملکرد دو طرفه استفاده می شود.
هوای گرفته شده از خروجی کمپرسور توربین گاز برای عملکرد این جک والوها به کار می رود.
این هوا از یک فیلتر و یک چک والو به داخل یک مخزن هوای فشرده وارد شده
و سپس مورد استفاده قرار می گیرد. برای باز شدن جک های نئوماتیک،شیرهای برقی مربوطه برقرار می شوند.
در نتیجه هوای فشرده از مخزن فوق الذکر (که نقش اکومولاتور هوا را دارد)
از طریق شیر برقی (3-2,1 closed) به جک نئوماتیک وارد می شود. ورود هوا به فضای
یک طرف سیلندر همراه با باز شدن طرف دیگر سیلندر به هوای اتمسفر است
(شیر برقی 2-3,1 closed). برای بسته شدن، دو شیر برقی تغییر وضعیت می دهند
و در نتیجه مسیر ورود و خروج هوا به داخل سیلندر تغییر نموده و شیرنئوماتیک بسته می شود.
هنگامی که دو شیر طبقه 5 کمپرسور باز هستند، شیر برقیMBA41 AA010C نیز
(مسیر تخلیه به اتمسفر) برای افزایش نرخ باز شدگی دو شیر باز می کند.
در زمان توقف توربین گاز، آب کندانس شده موجود در مخزن آکومولاتور را در فواصل زمانی معینی
توسط شیر تخلیه دستی باید خارج نمود.در زمان توقف توربین می توان از یک منبع هوای
سرویس برای باز و بسته کردن جکهای نئوماتیک سیستم بلوآف استفاده کرد.
این کار از طریق یک والو ایزوله که به همین منظور تعبیه شده است قابل انجام است
همه شیرهای مخصوص بلوآف مجهز به سوئیچ های حدی برای تشخیص وضعیت هستند.
آکومولاتور هوای فشرده و شیرهای برقی در کنار توربوژنراتور روی یک پایه نگهدارنده قرار دارند.
توجه: راه اندازی توربین گاز بدون باز شدن کلیه شیرهای بلوآف امکان پذیر نمی باشد.
وقتی ژنراتور به شبکه متصل شد، وضعیت بازبودن بلوآف هابا
عبارت BLOW OFF n “………..OPEN” برای اطلاع اپراتور روی سیستم مانیتورینگ ظاهر می شود (به صورت آلارم).
بلوآف (Blow off).بلوآف (Blow off).